torsdag 10. april 2008

Jeg lider av medikamentell rinitt

Det hele begynte da jeg som sekstenåring ble veldig forkjøla. Jeg skulle på kino med noen venner og se ”James Bond – Die another day”. Orket ikke den grusomme tettheten og begynt med nesespray. Til tross for at jeg hadde brukt nesespray i middelmådige mengder før, førte denne gangen til et mange års sammenhengende bruk. 10 dager ble til 20 og plutselig hadde det gått et år. Et år på Otrivin, morgen, middag og kveld. Jeg var hekta! Fra sommeren 2003 til høsten 2005 brukte jeg jevnlig nesespray konstant. Da jeg var 18 prøvde jeg å kjøpe to nesespray samtidig; en Otrivin og en Zymelin. Dette gikk heller dårlig, men kom meg nå til slutt ut av apoteket med begge to i posen. Begynte å trappe ned til en spray morgen og kveld med Zymelin, som er en litt mildere spray. Slik holdt jeg på en god stund til før jeg endelig klarte å løsrive med etter nesten tre års sammenhengende bruk.

Jeg bestemte meg for aldri å røre nesespray igjen, men så… Rett før jul ble jeg forkjøla igjen. Tok litt nesespray da for å overleve. En forkjølelse ble til to og som igjen ble til en vinter full av sykdom. Nesesprayen har siden stått ved min side. Har den med over alt. Da det ble påskeferie bestemte jeg meg for å slutte, men så ble jeg så tett. Det var ikke noe særlig å være tett i nesa på tur i storm med ferja til Danmark. Da sneik jeg meg inn på do og satte en spray. Jeg sprakk på doen på ”Super Speed 1”.

Jeg må nok innrømme at jeg lider av medikamentell rinitt.

Neste mål: Jeg skal slutte før 17. mai (men sa ikke hvilket år…)

Ingen kommentarer: